Mélanie Veuillet (Suiza)

Residencia: PIRA Centro ADM/ Embajada de Suiza en México

Institución que recibe: Centro ADM

Periodo: Mayo 2015

Proyecto: Contamination Preview

Workshop: TraceMe TackMe

El proyecto Contamination Preview trabaja con asuntos relacionados con la dominación del hombre en su propio ambiente. Las obras parten de lo documental a la acción, revelando tensiones entre el control y el caos, la perfección e imperfección.

Las obras investigan los balances entre el intento por organizar a los individuos y su entorno, y restringirlos a la vez, así como sobre la perdida de ese mismo control, cuyo resultado pone en relieve un equilibro caótico.

Las imágenes subrayan zonas híbridas, donde lo seminatural y lo semiarticial coexiste, mezcla y revela distorsiones y paisajes contaminados, operados por algunas formas de organización humana yuxtapuestas con paisajes alterados por el tiempo, testigos de alguna forma natural de desorganización.

Cada imagen en la exhibición ha sido sometida a una serie de intervenciones manipulaciones. Fotografía, cortes,collages, digitalizaciones y pintura, intervenciones que yuxtaponen y dan lugar a paisajes desbalanceados.

Símbolos de belleza, libertad, puricación y regeneración, el video Directionless, presenta una serie de fuentes a lo largo de la ciudad, esos preciosos emblemas urbanos, esos monumentos ausentes de ningún propósito.

 Bio

Melanie Veuillet (Suiza, 1989).

Estudio Artes Visuales en la HEAD- University Geneva, en el área de Arte y Diseño. Realizó estudios en la Gerrit Rietveld Academy en Amsterdam, en el departamento de fotografía. Su obra reúne diferentes medios como la fotografía, el video y la edicion, desarrollándose alrededor de una documentación de las formas de organización y orden humanas, que cuestionan una manera u otra las nociones relacionadas con la alienación, el control y la vigilancia. Utiliza la fotografía y el video como herramientas para identificar el impacto del cambio contemporáneo en los individuos y el ambiente mediante a la creación de imágenes en un territorio de objetividad y abstracción. Ha participado en diversas exposiciones entre ellas, Curtat Tunnel, Villa du Parc y Swiss Design Awards 2015 en el Hall 4 Basel. Es co-fundadora de Marbriers 4, un espacio de arte independiente en Ginebra.

Workshop: TraceMe TackMe

Tecnologías de control: Procedimientos y estrategias

El taller invita a los participantes a trabajar de manera individual o colectiva sobre la noción de tecnologías y dispositivos de control social (GPS, Cámaras de vigilancia, sensores de movimiento, etc), con la finalidad de cuestionar estos dispositivos, su dimensión, su técnica, su estética y su significado. El resultado final sera la producción de un libro fotográfico o una pieza de video, product de la investigación y la interpretación fotográfica de los objetos técnicos y la iconografía que se produjo a partir de “controlar el control”.

ENGLISH 

Mélanie Veuillet (Swiss)

Residence: PIRA Centro ADM/ Swiss Embassy in México

Institution Receiving: Centro ADM

Period: May 2015

Project: Contamination Preview

 Exhibition: Contamination Preview

The project Contamination preview deals with issues related to the domination of man on his environment. Relating as far as documentary and action, the works reveal tensions between control and chaos, perfection and imperfection.

The works are a balance research between an attempt to organize and to restrain individuals and the environment and a loss of control, some unpredictable anomalies, whose result highlights a kind of chaotic equilibrium.

The images draw attention to hybrid areas, where mid-natural environments and mid-articial environments coexist and mingle and reveal distorted and contaminated landscapes, operated by some forms of human organization juxtaposed with landscapes altered by time, witness of some form of natural disorganization. Each picture in the exhibition has undergone a series of interventions and manipulations. Photography, cutting, collage, scanning and painting, interventions are juxtaposed and give place to unbalanced landscapes.

Symbols of beauty, freedom, purication and regeneration, the video, directionless, presents a serie of fountains across the city, these most precious urban emblems, these absent monuments of any purpose.

BIO 

Melanie Veuillet is a Swiss artist born in 1989. She studied Visual Arts at HEAD – University of Art and Design in Geneva and a year at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam in the photography department in Amsterdam. She brings together in her practice different media such as photography, video and edition. Her artistic work is developed around a documentation of human organization forms, which question one way or another, notions related to alienation, control and surveillance. She uses photography and video as a tool to identify the impact of contemporary change on both individuals and on the environments. She has participated in various exhibitions, including Curtat Tunnel, Villa du Parc and Swiss Design Awards 2015 at Hall 4 in Basel.

She is also co-running Marbriers 4 an independent art space in Geneva.

Workshop :TraceME, TackME 

Theme : Control technologies – procedures / strategies

I invite the students of Centro ADM individually or in groups, to work on the notion of strategies and procedures related to control devices to elaborate a photographic book. I encourage students to work on control technologies (GPS, surveillance cameras, motion sensor etc.), to question these devices, their dimension, practical, technical, aesthetic and symbolic.

To make a photographic investigation and interpret these technical objects and iconography that ensue from, by controlling the control.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search