Laura Cooper (Londres)

Residencia: PIRA

Institución que recibe: Centro ADM

Periodo: Enero – Febrero 2015

Proyecto: Nomadic Glow

Nomadic Glow es un tono de pintura doméstica para paredes. A esta pintura blanca-azulada, luego de ser comparada a través de un sistema de clasificación nomádica; que se utiliza para nombrar los colores del pelaje de los caballos, se le ha denominado ‘Tsenhker’ en idioma mongol.

El proyecto de Laura Cooper (Shrewsbury, UK, 1983), Nomadic Glow, intenta registrar – en un modo esquemático deliberadamente limitado – la compleja nomenclatura que utilizan los pastores nómadas de Mongolia para identificar a cada caballo en su rebaño. Esta nomenclatura está basada en la percepción tonal del pelaje de los caballos.

Durante la visita de la artista a la estepa de Mongolia en 2014, colaboró con un pastor nomada a quien pidió identificar y coincidir los nombres de sus caballos en base a un muestrario de colores de pintura industrial que la artista llevó consigo a Mongolia.

Existen mas de 200 términos específicos en el idioma mongol para referirse al color del pelaje de los caballos. El lenguaje se ha fragmentado y revelado de tal forma que cada miembro dentro de una gran manada de caballos puede ser identificado particularmente por su color y sus marcas.

La precisión y la percepción tonal de las manadas de caballos, son el resultado de la estrecha relación entre el hombre y el animal, así como el lazo entre esta forma de vida y los paisajes específicos en que se desarrolla.

El color de cualquier caballo del rebaño de Hyseou se define diferencialmente de los de su séquito, de modo que el sistema de nomenclaturas ha evolucionado para crear graduaciones de color cada vez mas especificas, para distinguir a cada caballo de entre sus compañeros. Para añadir mas complejidad a este proceso, los colores de este rebaño en particular, solo pueden entenderse en relación con la cambiante percepción del color y de la luz en el valle de Orkhan en Mongolia.

La instalación se compone de video, escultura, paletas de colores y texto. La artista crea una intersección entre dos sistemas de nomenclatura drásticamente distintos, en un intento de documentar y organizar los colores de la manada de Hyseou en un sistema de paletas de color.

Laura Cooper es artista residente en el Programa Internacional de Residencias Artísticas (PIRA) de Centro ADM y fue elegida para realizar una estancia de producción durante el periodo Invierno 2015 en la Ciudad de México. El presente trabajo fue desarrollado previamente durante una estancia en Mongolia en 2014.

 

BIO

Laura Cooper Vive entre Nueva York y Londres. MFA en Fine Art Media en la Slade School of Fine Art London [2012] y BFA en la Glasgow School of Art [2006]. Sus recientes exhibiciones incluyen Play, Game, Place, State, en Collyer Bristow Gallery London UK [2012], Voice and The Lens IKON Gallery Birmingham [2012] presentada también en el Rich Mix Cinema London [2014]. Soft Revolutions [exposición individual] en Space In Between Gallery London [2013]. Ha sido artista residente en Shrewsbury International School Bangkok con el apoyo del British Arts Council Tailandia [2008-9], SAP Seoksu Market International residency en Anyang City, Corea del Sur [2010], Ipark en CT, EUA [2012]. Ha colaborado con Liz Magic Lasers en In Session Residency en Recess NY [2014]. Fue galardonada con el Franklin Furnace Fund for Performance [2012/13] y el International Artist Development Fund by the Arts Council England para el proyecto en LAN 360 Degrees Biennale, Mongolia [2014].

ENGLISH

Laura Cooper

Residence: PIRA

Institution Receiving: Centro ADM

Period: January – February 2015

Project: Normadic Glow

Nomadic Glow is the name of a shade of domestic wall paint. This blueish-white paint, when compared with Mongolian nomadic naming system for horse’s coat colors, was found to be called ‘Tsenhker’ in Mongolian.

Laura Cooper’s project Nomadic Glow attempts to record—in a deliberately limited, schematic fashion—the elaborate naming system that nomadic herdsman use to identify each individual horse in their herd, which is based on their nuanced perception of horse coat colors.

When visiting the Mongolian Steppe, she brought with her a range of industrial paint color chips and invited Hyesou—a local nomadic herdsman—to match the horses in his herd through this limited selection of paint colors. There are over 200 terms in Mongolian language specific to horses’ coat color; the language has fragmented and evolved so that each member of a large herd of horses can be identified primarily by color and markings. This precision and the herders’ nuanced perception of color, are the result of the intimacy between man and animal and their bond within this specific landscape and way of life. The color of any particular horse in Hyseou’s herd is differentially defined in relation to those of its cohort, and so the naming system has evolved to create ever more precise gradations of color to distinguish each horse from its companions. To add to the complexity, the colors of this particular herd can also only be understood in relation to shifting perceptions of color and light in Mongolia’s Orkhan Valley.

The installation in the gallery is made up of video, sculpture, color charts and text. The artist creates an intersection between two drastically different naming systems in her attempt to document and organize Hyseou’s herd into a color chart.

Laura Cooper is an artist in residency at PIRA (International Art Residency Program) of Centro ADM. She was selected to do a production residency in Mexico City during Winter 2015 period. This current work has developed previously during a residency in Mongolia in 2014. 

BIO

Laura Cooper is an artist based in New York and London. She received her MFA in Fine Art Media at The Slade School of Fine Art London [2012] and BFA from Glasgow School of Art [2006]. Some recent exhibitions include Play, Game, Place, State, at Collyer Bristow Gallery London UK [2012], Voice and The Lens IKON Gallery Birmingham [2012] touring to Rich Mix Cinema London [2014]. Soft Revolutions [Solo] at Space In Between Gallery London [2013]. Residencies include Shrewsbury International School Bangkok with the British Arts Council Thailand [2008-9], SAP Seoksu Market International residency in Anyang City, South Korea [2010], Ipark in CT, USA [2012]. She collaborated with Liz Magic Lasers at her In Session Residency at Recess NY [2014]. She was awarded the Franklin Furnace Fund for Performance [2012/13] and an International Artist Development Fund by the Arts Council England for her project at LAN 360 Degrees Biennale, Mongolia [2014].

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search